Hieronder treft u aan de samenstelling van het bestuur van onze Stichting.
Het bestuur:
Voorzitter: M. Sijbom.
Waarnemend voorzitter:D.J. Juijn.
Secretaris algemeen: Mw. D. Kok - Bouma.
Penningmeester : J.H.Brinkman.
Beheerder web-site: A.van Toorn.(adviseur)
Bouwkundige zaken : G. Tutert.
Adviseurs:
N. A .v d Nieuwboer - Langenkamp.
F. A . Wiersma.
Over de organisatie:
Het bestuur is zodanig samengesteld dat getracht is een brede deskundigheid te vertegenwoordigen om de
doelstelling van de Stichting te waarborgen.
De bestuursleden ontvangen een vergoeding voor de werkelijk gemaakte onkosten.
Ons beleidsplan:
Het huidige beleid is zoals omschreven op de web-site ( onderdeel welkom ).
De tot stand gebrachte beleidsvoornemens die zijn gerealiseerd, zijn weer gegeven onder archief.
In dit archief zijn tot en met 2023 onze publicaties weergegeven ( laatste nummer 53 ).
Voor een groot deel zijn deze uitgebrachte publicaties bestelbaar en te koop tegen kostprijs (zie web-winkel/publicaties )
Doel is om kerkelijk cultureel erfgoed onder de aandacht te brengen en te behouden en te stimuleren.
Tevens worden regelmatig gevraagd en ongevraagd adviezen gegeven hoe om te gaan met kerkelijk erfgoed aan belanghebbenden.
Gesprekken vinden op allerlei wijze plaats ( telefoon / mail en ter plekke ).
Jaarlijks zijn excursies, voor de donateurs en belangstellenden, aan kerkelijk erfgoed, waarbij uitgebrachte
publicatie(s) worden gepresenteerd.
Zowel monumentaal als jonge monumenten en naoorlogse bouwstijl heeft onze aandacht.
Jaarlijks wordt door middel van een jaarverslag onze activiteiten gepresenteerd.
Verder is er periodiek overleg met zusterorganisaties van Stichting Oude Kerken in ons land.
Activiteiten en planning (nog nader af te stemmen/ in te vullen )
Ons bestuur komt 4 keer per jaar bijeen.
Daarnaast zijn bestuursleden geregeld bij elkaar en in gesprek om zaken met elkaar af te stemmen.
Bijzondere aandacht zal krijgen het stimuleren van de organisatie rondom oude kerken - de oprichting van Stichting Vrienden van de .... kerk".
Ook het werven van donateurs is noodzakelijk omdat jaarlijks het aantal donateurs afneemt door voornamelijk overlijden.
Mogelijk zullen we ook bijzondere aandacht moeten vragen voor de jeugd / jongeren, deze zijn wel geïnteresseerd maar worden niet zomaar donateur.
Verder zal Indien noodzakelijk activiteiten worden opgepakt die zich spontaan op onze weg voordoen.
Tot slot staat onze organisatie open voor ideeën en adviezen die wij van buiten krijgen.
Jaarrekening 2024 staat van lasten baten en balans:
![]() |
![]() |
![]() |
Korte toelichting:
Toelichting op de jaarrekening 2024
Bij de jaarrekening van 2023 is al geconstateerd dat door een jaarlijkse terugloop van het aantal
donateurs van de stichting Bedehuizen in Overijssel en Flevoland, ook de totale bijdrage aan
donateursgelden terugloopt.
In 2024 is het boekwerk over Joods Delden afgerond. Vanuit de stichting is een belangrijke bijdrage
geleverd voor de realisatie van dit belangrijke boekwerk. De verkoop van de boeken is boven
verwachting positief geweest. Het heeft in een duidelijke behoefte voorzien.
In de jaarrekening is bij de “Ontvangsten” te zien dat vanuit de kapitaalrekening een bedrag van
Euro 8.500,- is overgeboekt naar de lopende rekening. Bij de “Uitgaven” is het hoge bedrag aan
drukkosten publicaties de tegenhanger ervan.
Per saldo zijn de inkomsten en uitgaven in 2024 redelijk met elkaar in evenwicht,
Kamer van Koophandel:
Inschijving Kamer van Koophandel onder nummer ( RSIN ) : 804646041
Bijgewerkt op 01-06-2025